Hoe we met elkaar in de toekomst succesvol kunnen blijven ondernemen stond op 12 december centraal bij het MVO-congres Innoveren en Transformeren. Futurist Richard van Hooijdonk en plastic visser Marius Smit gaven inspiratie en mogelijke antwoorden voor de voortgaande ontwikkelingen binnen de agrarische sector. Cruciaal is het benutten van netwerken en het ondernemen met je hart. Precies de insteek die binnen de publiekprivate samenwerking van MVO Westland voor succes zorgt. Innovator Marius Smit vertelt dit graag aan bedrijven: “Sociaal ondernemen verrijkt je leven, waarom zou je het niet doen?”
Na een walking dinner in de foyer van Westlandtheater de Naald opende wethouder Sociale Zaken Mohamed el Mokaddem het congres. Voor een volle zaal met ondernemers vertelde de wethouder wat zo mooi is aan het aan werk helpen van mensen met een arbeidsbeperking. “Afgelopen jaar koppelden diverse ondernemers terug dat bij hen op de werkvloer de collega’s met een arbeidsbeperking de beste medewerkers zijn. Ze zijn zeer gemotiveerd en voegen iets toe aan de organisatie. Als ondernemers het als een drempel zien om deze mensen in hun bedrijf op te nemen moeten zij met de accountmanagers van Patijnenburg gaan praten. Zij maken het mogelijk om mensen succesvol aan het werk te laten gaan.”
Met plezier aan het werk in Westland
Op het podium vertellen de vier accountmanagers van Patijnenburg dat ze werkgevers graag bijstaan om sociaal te ondernemen. Jaap Hinfelaar: “Er is een grote groep mensen die aan het werk wil. Wij kijken graag samen hoe we werk passend kunnen maken en een mooie match realiseren.” Monique Straman roept ondernemers op om hen uit te nodigen langs te komen. “Samen kijken we dan naar de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in de nabije toekomst. Wilt u mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geven, dan kunt u op ons vertrouwen voor de verdere begeleiding.” Haar collega Monique van Ewijck is trots op de 305 plaatsingen die al zijn gerealiseerd. “We hebben in oktober onze taakstelling voor 2016 gehaald, en we tellen nog door.” Naast het plaatsen van mensen wisselen de accountmanagers actief kennis uit met alle stakeholders. “Bijvoorbeeld in het brancheplatform Transport en Logistiek,” zegt Edwin Zuidgeest. “Daarin praten we met ondernemers, opleiders en brancheorganisaties over de toekomst van de sector in relatie tot de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Met elkaar bedenken we oplossingsrichtingen zodat we over tien jaar allemaal nog met plezier aan het werk kunnen zijn in Westland.”
Help me een boot bouwen
Dat sociaal ondernemen zeer lonend kan zijn blijkt uit het verhaal van Marius Smit, plastic visser in de grachten van Amsterdam. Met zijn bedrijf Plastic Whale probeert hij een antwoord te vinden op het wereldwijd groeiende probleem van plastic soep. In 2011 deed hij de volgende oproep: “Ik wil een boot bouwen van plastic afval. Ik heb nog nooit een boot bestuurd, laat staan gebouwd, dus help me.” De plastic visser vertelde vervolgens over de verschillende, soms pijnlijke fases in het proces van innovatie. Hij zegt geholpen te zijn door de opkomst van social media. “Het bleek dat veel mensen het plastic soepprobleem herkennen en er vanuit hun hart iets aan willen doen. Mijn doel werd om een netwerk te creëren waaruit meer zou ontstaan. Via social media haakte vervolgens iedereen aan. Je hoeft tegenwoordig geen Kennedy te zijn om een beweging te creëren.”
Vissen van plastic als bedrijfsuitje
De innovator van Plastic Whale kreeg hulp van accountants, juristen, PR experts en designers. “Er zijn veel mensen die iets moois willen toevoegen aan deze aarde. Ons business model werd uiteindelijk succesvol door het organiseren van bedrijfsevenementen. Het bleek namelijk dat mensen het vissen van plastic uit de gracht een fantastisch bedrijfsuitje vonden.” In december 2013 kon het bedrijf de eerste boot bouwen van plastic flesjes die uit de Amsterdamse grachten zijn gevist. Inmiddels is boot acht in de maak en richt hij zich op een andere activiteit, het maken van skateboards van de doppen van de flesjes..
Agrarisch bedrijf wordt tech-bedrijf
Als afsluiting van het congres toonde futurist en trendwatcher Richard van Hooijdonk hoe de toekomst er voor Westland in zijn ogen uitziet. “Elk agrarisch bedrijf wordt een tech-bedrijf,” was zijn stellige overtuiging. “Zo zijn er al bots en drones die boven gewassen vliegen en informatie geven over de groei en ontwikkeling. Ze kunnen ziektes detecteren en bijvoorbeeld ook worden ingezet om te besproeien. Daarnaast schat ik in dat 50% van de banen op termijn wordt overgenomen door robots. Want alle werkzaamheden die zijn te voorspellen en die zich herhalen zijn te automatiseren.”
Investeren in ontwikkeling toekomstscenario’s
Ook in het genetisch modificeren van gewassen denkt Van Hooijdonk dat er veel zal ontwikkelen. “Om de groeiende bevolking te voeden is een revolutie in kweekmethoden nodig. Ook bedenken we technieken die ons langer gezond houden, via CRISPR/Cas technologie is in te grijpen in het DNA van gewassen en kunnen gewenste voedingswaarden worden geselecteerd. In de agrarische omgeving wordt verandering een constante, daarom is het van belang om jonge mensen binnen het bedrijf te krijgen en antwoord te geven op die veranderingen. De focus moet verschuiven naar onderwijs en ontwikkeling want we hebben jonge, slimme mensen nodig. Om succesvol te blijven moeten bedrijven de komende vijf tot tien jaar investeren in de ontwikkeling van toekomstscenario’s.”
Foto’s: Rolf van Koppen Fotografie